JAGUAR, TEAM SKY A PINARELLO vyvinuly nové závodní kolo pro Tour de France...

06.06.2014 09:52

Značka Jaguar prohloubila spolupráci s týmem Sky a společností Pinarello a výsledkem je vývoj nejnovějšího závodního kola pro závody Tour de France. Automobilka využila svého technického vybavení a velké znalosti aerodynamiky a pomohla vytvořit nové kolo Pinarello Dogma F8. S ním bude tým Sky závodit po zbytek sezóny 2014. Prvního ostrého nasazení se kolo Dogma F8 dočká 8. června při Critérium du Dauphiné. Jeho největším letošním testem pak bude Tour de France, která startuje 5. července v Leedsu. Tým Sky a Chris Froome obhajují ve slavném závodě vítězství.

Testy v aerodynamickém tunelu ukázaly, že nový model Dogma F8 má o 26.1 % lepší aerodynamické vlastnosti (kompletní kolo) než nahrazované kolo Dogma 65.1 a o 6.4 % lepší aerodynamiku včetně jezdce. Samotný rám má o 40 procent lepší aerodynamickou účinnost.

Úkolem společnosti Jaguar bylo dodat rámu kola Pinarello ještě lepší aerodynamické vlastnosti. Inženýři společnosti Jaguar, kteří vycházeli z daných „pevných bodů“ určených návrháři firmy Pinarello, jako jsou rozvor kol a geometrie, vyvinuli rám s vylepšenou aerodynamikou profilů trubek a sníženým aerodynamickým odporem součástek upevněných na rám. Od října do ledna bylo provedeno přes 300 „virtuálních“ pokusů s CFD. Stejné metody jsou využívány při optimalizaci aerodynamických vlastností nových silničních Jaguarů. Byl měřen aerodynamický odpor každé součásti a bylo možné analyzovat a porovnávat jednotlivé úpravy. K ověření testů CFD byl využit i aerodynamický tunel.

Dave Brailsford, Team Principal of Team Sky, který nedávno slavil vítězství Bradleyho Wigginse v závodě Tour of California, potvrdil, že přístup k technickým zdrojům společnosti Jaguar Land Rover pomůže týmu Sky být v budoucnu ještě konkurenceschopnější.

"Cyklistika je velmi vyrovnaný sport, ve kterém záleží na každém zlomku sekundy. Díky zkušenostem a znalostem technických inženýrů společnosti Jaguar, v kombinaci s prvotřídním renomé společnosti Pinarello ve výrobě rámů a odbornými znalostmi týmu Sky, jsme vytvořili toto výborné kolo. Jaguar využil své schopnosti a moderní zařízení CFD a pomohl ještě závodní kolo zdokonalit. Naši jezdci tak nastoupí do Tour de France na nejrychlejším kole, jaké jsme kdy měli," říká Brailsford.

Změny aerodynamiky zahrnují aerodynamicky tvarované trubky optimalizované v rámci předpisů Mezinárodní cyklistické unie a novou aerodynamickou sedlovku. Přední vidlice nového kola byla vyvinuta tak, aby minimalizovala odpor a zajistila nepřerušované proudění vzduchu na dolní trubku. Lanko zadní přehazovačky vystupuje z rámu v zadní části hlavy vidlice, což snižuje turbulence. Tři otvory v sedadlové trubce umožňují nižší polohu pro druhou láhev s pitím a to také snížilo aerodynamický odpor.

"Společnost Jaguar má velké zkušenosti s CFD a my máme zase velmi slušné počítačové znalosti, takže dokážeme velmi rychle připravit řadu různých konfigurací ve vysokém rozlišení," dodal Jon Darlington, Jaguar Land Rover head of aerodynamics. "Potřebné dovednosti jsou v podstatě stejné jako u auta."

Prioritami Pinarella pro nový model bylo zachování ovladatelnosti, snížení hmotnosti, zvýšení tuhosti a zlepšení aerodynamiky. Ovladatelnost musela být minimálně stejně dobrá jako u úspěšného modelu Dogma 65.1. Měla být snížena hmotnost (snížení o více než 9 %) a zvýšena tuhost (umožněno částečně díky lepší kvalitě uhlíkových vláken Torayca T11001K od dodavatelské společnosti Toray).

"Rozdíl byl patrný, už když jsem se na kole Dogma F8 projel poprvé," říká loňský vítěz Tour de France Chris Froome. "Je o poznání lehčí a je cítit, že je pevnější, takže veškerá energie z vašich nohou je přenášena na silnici bez jakéhokoli prohýbání nebo pohybů. Vím, že na tomto kole mohu znovu vyhrát."


 __________________________________________________________________________________

 Zdroj a foto: Newspress a JLR